Осыдан бес жылдан астам бұрын Қазақстан мен Қытай арасында газ құбырын салу мен пайдалану туралы ынтымақтастық жөнінде келісім жасалған еді. Кейіннен осы келісімге өзгеріс енгізілген болатын. Ондағы мақсат Қытайға ағылатын газ көлемін 25 млрд текше метрге арттыру болып табылады. Мұның 20 млрд текше метрі түрікмен мен өзбек газы болса, күнгейге кетіп жатқан құбырдың арқасында Қазақстанның газдан тарыққан оңтүстік өңірі де 5 млрд текше метрге дейін газға қарық болады. Кеше Сенат Қазақстан-Қытай газ құбырына қатысты осы келісімді қабылдады.
Мұнай және газ министрі Сауат Мыңбаев жобаның жүзеге асыру құнын 5,4 млрд долларға шағып есептепті. Ал маршрутқа келсек, түрікмен мен өзбек асып келетін газ құбыры оңтүстік өңірді шарлай келе, Жамбыл, Алматы облыстары арқылы Қытай шекарасына бағыт алады. Бұл газ құбырын салу үшін Қытайдың Даму банкі 4,7 млрд доллар қарызды беріп те үлгеріпті. «2014 жылдың 1 шілдесіне дейін газ құбырының желілік бөлігін пайдалануға тапсыруды жоспарлаймыз. Сөйтіп, сегіз компрессорлық стансыны пайдалануға берсек, газ құбырының құрылысын толық аяқтау 2016 жылдың желтоқсанына қарай барады», – дейді Сауат Мұхамбетқазыұлы. Министрдің мәліметінше, газды тасымалдау көлеміне байланысты Қазақстанның қазынасына түсім де арта бастайды. Мәселен, қазіргі таңда газ құбырының екі желісінен шамамен Қытайға қарай жылына 54 млрд текше метр газ тасымалданып, төрт жылдың ішінде ел бюджеті 1 млрд доллармен толыққан. Ендеше, бюджеттің бүйірі бұрынғыдан да томпаяды деген дәме бар. Дегенмен бюджет бір мәселе болғанда, газ құбырының әлеуметтік маңызы да одан кем емес. Жоғарыда айтқандай, Қытайға тартылған құбырмен ілескен 5 млрд текше метр газ Қазақстанның ішкі пайдалануы үшін беріледі, оның ішінде оңтүстік өңір жұртшылығының кәдесіне жарайды. Байқауымызша, Бейнеу-Бозой-Самсоновка газ құбыры да осы бағытқа қосылатын тәрізді.
Сөйтіп, өзбекке күні қараған оңтүстік жұртына газ келеді. Бұл жақсы, бірақ.. Газ құбырының «бірағы» Қызылорда жұртшылығына қатысты болып тұр. «Қызылорда қаласында 250 мың халық бар. Бір кездері шетелдік мұнай компанияларымен келісіліп, қала толығымен ілеспе газбен қамтамасыз етілген еді. Қазақстандағы ең арзан газ Қызылордада. 1000 текше метрі 5 мың теңге ғана. Ал біздің естуімізше, Бейнеу-Бозой-Самсоновка құбырына әлгі ілеспе газ да қосылып кететін тәрізді. Сөйтіп, құбырға ілеспе газ да қосылып, соның нәтижесінде Қызылорда қаласына берілетін баға күрт шарықтап шыға келетін болып отыр. Бұл қалай?» – дейді сенатор Мұрат Бақтиярұлы. Депутаттың түсіндіруінше, бір кездері бостан-босқа ауаға жанып жатқан ілеспе газ тегін негізбен жеткізіліп, ең төменгі бағамен халыққа таралып келсе, енді баға шарықтайды. Бұл Қызылорда халқын да алаңдатпай қоймаған. Бұл сауал Сауат Мыңбаевқа да таныс болып шықты. Облысқа барғанда жұрт дәл осы мәселені көлденең тартқанға ұқсайды. «Арзандау ілеспе газбен Бейнеу-Бозой құбырындағы газ араласады, сосын баға да араласып, ортаңғы баға ұсталады. Арзан газды алып отырған мекемеге де, Қызылорда ЖЭС-іне де, ақыр аяғы қалың халық та бірден қымбатқа ұрынбас үшін ол баға ортаңғы мөлшерде бекітіліп, оның өзі үш-төрт жыл тұратын шығар. Басқа жолымыз да жоқ. Өйткені Бейнеу-Бозой құбырымен келетін газға ешқандай субсидия жоқ», – дейді Сауат Мыңбаев. Мұнай мен газ министрінің ортаңқол баға белгілеуі бірқатар депутаттарға жақпады. Мәселен, Қожахмет Баймаханов әлгі тегін ауаға жағылып жатқан ілеспе газды Қызылордаға жеткізу барысында да үлкен дау болғанын, бұған, ең алдымен, мұнайшылардың өзі қарсы тұрғанын алға тартады. Мұндай қарсылыққа қарамастан, жергілікті билік есепсіз газды 250 мың халықтың игілігіне тартып беріпті.
Қожахмет БАЙМАХАНОВ, ҚР Парламенті Сенатының депутаты:
– Газ бағасы еселеп өссе, халықтың қалтасы мұны көтермейді, бір кездері көгілдір отынға қолы жетіп қуанған жұрт қайта құлдырайды, сексеуіл жағуға көшеді. Басқа жол жоқ дегенді қою керек. Неге орташа бағаны ұстап тұруды үш-төрт жыл емес, 10-15 жыл қылмасқа? Тегін газды тарылтатындай бізге не көрінді? Қостанайдікі түсінікті – ол Ресей газын жағады. Оңтүстік өзбек газына тәуелді. Ал біз Қызылордада тіпті жердің астынан шығып жатқан тегін ілеспе газдың қазір электр энергиясының бағасына да әсер ететінін көріп отырмыз. Қарақұмдағы шөл арасынан тартылып, Қызылордаға келіп жатқан құбырды Қытайға қосып не ақымыз бар? Бұл ілеспе газ бір күні таусылар, сол кезде неге қоспасқа? Халықты қынжылтып біттік қой. Бұл – бір мәселе. Екіншісі, өткенде министр Мыңбаев Кеден одағы аясында газдың да, бензиннің де бағасы бірыңғай болуы керек деп кетті. Менің түсінбейтінім, айдаладағы Ханты-Мансийскідегі газ бағасының Қызылордадағы ілесіп шығып жатқан газ бағасына не шатағы бар?
Жетімін баспанамен жебемеген әкім жауапты болады
Ресми дерекке сүйенсек, 2006 жылдан бері елімізде 384 мыңнан астам пәтер пайдалануға берілген екен. Алайда осының ішінде жетім балаларға тиген баспана саны 849 ғана. Нақтылап шақсақ, осы уақытқа дейін пайдалануға берілген барлық пәтердің 0,2 пайызы ғана жетімдердің баспаналық мұқтаждығына арналыпты. Осындай олқылықтың орнын толтыруға бағытталған заң жобасын кеше Сенат бірінші оқылымда мақұлдады. Аталған құжаттың мақсаты жетім және ата-аналардың қарауынсыз қалған балалардың баспанамен қамтылу мәселелерін шешу, олардың әлеуметтік-экономикалық жағдайын жақсарту, сондай-ақ осы санаттағыларды әлеуметтік жағынан бейімдеу болып табылады. Атап айтқанда, жергілікті атқарушы органдарға осы санаттағы балаларды баспанамен қамтамасыз ету міндетін жүзеге асыру бойынша заңнамалық деңгейдегі жауапкершілік жүктеледі. Тоқтала кететін жайт, жобаны әзірлеуші Білім және ғылым министрлігі жетім балалар мен ата-анасының қамқорлығынсыз қалған балаларды баспанамен қамтамасыз ету бағытында еліміздің қолданыстағы заңнамасына мониторинг жүргізген. Нәтижесінде қолданыстағы заңнаманың жекелеген нормаларында бірқатар кемшіліктер орын алып, соның салдарынан жетім балалардың тұрғын үйге құқықтарының бұзылуына жол берілетіндігі айқындалған. Мәселен, ҚР «Білім беру туралы» Заңының 6-бабында көрсетілгендей, жергілікті атқарушы органдарға белгіленген тәртіппен жетім балалар мен ата-ана қамқорлығынсыз қалған балаларды тұрғын үймен қамтамасыз ету міндеті жүктелген. Алайда қазіргі уақытта осы санатқа жататын 34 мыңнан астам баланың 27 мыңға жуығы, яғни 80 пайызға жуығы баспанаға мұқтаж. Сонымен қатар соңғы жеті жылда балалар үйлерінің 14 мың бітірушісінің 849-ы ғана, яғни 6 пайызы ғана баспанамен қамтылған. Сөйтіп, жергілікті билікке ешқандай жауапкершілік қаралмағандықтан, әкімқаралар жетімдерді баспанамен қамтуға атүсті қарап кетіпті. Ендігәрі бұған жол берілмейді, жергілікті атқарушы органдардағы жетім балаларды баспанамен қамтамасыз ету мәселелері бойынша жауапты тұлғалардың жауапкершілігі күшейеді. Бұдан бөлек, жетім және ата-анасының қамқорлығынсыз қалған балалардың пәтер кезегіне басым құқық беру көзделеді. Олардың баспана мұқтажын шешу үшін осы санатты мемлекеттік тұрғын үйге жеке есепке алу туралы норма қамтылады. Сонымен қатар алғаш рет жетім балаларды, ата-аналарының қамқорлығынсыз қалған балаларды тұрғын үй кезегіне қою міндеті олардың заңды өкілдеріне заңнамалық деңгейде жүктелетін болады. Яғни ендігәрі балалар үйлерінің басшылары, қамқоршылыққа алғандар мен қорғаншылар, патронат тәрбиешілері жетім балалардың баспана кезегіне уақытында тұруын қамтамасыз ететін болады. Олардың бұл әрекетіне қатысты жауапкершілік те артады.
Газ келеді... Газ қымбаттайды...
14 маусым 2013, 12:51
