Ипотеканы иіре алмадық, жалдамалы пәтерді жарылқаймыз ба?

29 қазан 2013, 14:38

Осы уақытқа дейін бірқатар елдер «мәселенің мәнін келтіреміз» деп тұрғын үй саласына көптеген жаңашылдық енгізіп келді. Бүгінде бұл салада «тұрғын үй ипотекасы», «тұрғын үй қоры», «жалдамалы тұрғын үйлер» деген терминдер жұрттың құлағына сіңісті болып та үлгерген. Қайсыбір мемлекеттер тұрғын үй ипотекасын, тұрғын үйлерді жалға беру тәсілін барынша дөңгелетіп, ұршықша үйіріп те әкете алды. Ал біздің елімізде бұл үрдіс қалай жүзеге асуда? Қазір – дамыған және дамушы елдердің дені ипотекалық тұрғын үйлерге қатысты балама жүйе ойластырып жатқан тұс. Осы тұста біз қандай шаралар атқара алдық?

30 пайыздық межеге қашан жетеміз?
Бұған қатысты отандық сарапшылар күні кеше «егер жалдамалы тұрғын үй жалпы алғандағы тұрғын үй нарығының 30 пайызын құраса, бұған қоса, мем­л­е­кеттік немесе муниципалдық тұрғын үйлер 8-10 па­йыз­ға жетсе, сонда ғана елде түйткілі аз, мәселесі­нің мәні шешілген тұрғын үй нарығы қалыптасады» деп мәлімдеме жасады. Міне, осылайша қазақтың баспана мәселесін шешу үшін ортақ айналымдағы тұрғын үйлердің шамамен алғанда 30 пайызы, тіпті одан да көбі жалдамалы болуы тиіс. Ескеретіні, бүгін­де­ тұрғын үй саласындағы жалдамалы жүйе Гер­ма­нияда – 60 пайыздық, Швецияда – 57 пайыздық, Ни­дер­ландыда – 55 пайыздық, Данияда – 44 пайыз­дық, Жапония мен АҚШ-та 34 пайыздық деңгейлік көр­сеткішке жеткен. Көршіміз Ресейде бұл көрсеткіш тұр­ғын үй нарығының жалпы көлемінің 20 пайызын құрап отыр. Өкінішке қарай, мамандар біз үшін бұл ме­жеге жетудің ауылы тым алыстау екенін алға тарта­ды. «Егер бұлай түзіле беретін болса, ең кемі 10 жылда да 30 пайыздық межені бағындыру қиын» дейді мамандар.
Аймара ТІЛЕУКИНА, әлеуметтанушы:
– Өзіңіз білесіз, біздегі ипотека баршаға мәлім көпшіліктің қолы жетерліктей күйде емес. Осы тұста мемлекеттің ипотекалық жүйеге балама етіп, пәтер­лер­ді мемлекеттік жалға беру жүйесін ойластырдық. Үй­ді уақытша болса да жалға алу – тұрғын үй мәсе­ле­сін оңтайлы шешудің бір амалы. Сондықтан да бүгін­де мемлекет ұсынып отырған жалдамалы тұрғын үй бағдарламасы халық арасында асқан қызығу­шы­лық туғызып отыр. Ендігі кезекте біз осы бағдарла­ма­ны сауатты жүзеге асыра алсақ, жөн болар еді. Не­гі­зінен, мемлекеттік жалдамалы тұрғын үйлерге қатыс­ты деректерге жүгінсек, бұл нарықта сұраныс дең­гейі өте жоғары. Негізінен, сатып алуға болатын «арен­далық» пәтердің үш түрі ұсынылады: бизнес-класс үшін 1 шаршы метрге 1500 теңге, эконом-класс – 1000 теңге, әлеуметтік топ үшін 700 теңге деп бел­гілен­ген. Бүгінде еліміздің ең ірі үш қаласы – Алматы, Астана, Ақтау қалаларында бұл жүйе тәжірибе жүзін­де пайдаланыла бастады. Қазірдің өзінде бір ғана Ал­маты қаласы бойынша 15 мыңнан астам тұрғын жал­дамалы пәтерлер алуға өтініш білдірген. Жалпы, мұн­дай пәтерлерді сатып алу құқығымен жалдау шар­ты 13-15 жылға жасалады. Жалға алушы жалдау­дан кейін бес жыл өткен соң ғана жалға алынған үй-жай­ды мерзімінен бұрын сатып алу құқығына ие бо­лады. Негізінен алғанда, жалдамалы тұрғын үй­лер­ден еліміздің кез келген азаматы үміттене ала­ды. Алайда бірінші кезекте басымдық оны төлей алатын­дарға ғана берілмек. Пәтерлерді бөлген кезде басшылыққа алар бірінші ұстаным – Ұлттық қордың қар­жысын қайтару, яғни тиісінше, төлемдік мүмкін­дік­тері жақсы дәрежедегілерге басым көңіл бөлінетін болады. Әрине, сұраныс көп. Ендігі мемлекеттің міндеті сол сұранысты қанағаттандыру болуы тиіс.

Бағаны бұқараның қалтасы көтере ме?
Айтпақшы, сұраныс өз алдына бұл жерде сөз еткенде «жалдамалы пәтер­лердің төлеу бағамы қарапайым қауым­ның қалтасын көтере ме» деген сауал да туындары анық. «Самұрық-Қазына» жыл­жымайтын мүлік қоры» АҚ мамандарының айтуынша, жалдамалы үйлердің төлемдік бағамын есептеп шығару үшін үйдің сатып алу құнын пайыздық мөлшерге көбейту керек. Мұнда әлеуметтік және эконом дәрежелі пәтерлер үшін – 10 пайыздық деңгей, бизнестік дәрежедегілер – 15 пайыз, коммерциялық нысандағылар 20 пайыз деңгейінде белгіленген. Ал сонда бұл бағаны бұқараның қалтасы көтере ме?
Талғатбек БЕКТЕМІРОВ, экономист-ғалым:
– Мысалы, егер «әлеуметтік» пәтер үшін төлем 62 400 мың теңге тұрады десек, оны 10 пайызға көбейтеміз, бұл – мемлекеттің еншісіне аударылатын сома, сосын оны 12 айға бөлеміз. Сөйтіп, ай сайынғы жалдау төлемі шығады. Бұл әр шаршы метріне шамамен 520 теңгені құрайды. Сонымен бір бөлмелі жалдамалы пәтер шамамен айына кем дегенде 30 мың теңгеге (коммуналдық қызметті есептемегенде) бағаланса, ең көп дегенде төрт бөлмелі пәтер 120 мың теңге тұрады. Ал бизнес дәрежелі бір бөлмелі пәтер жалдау кем дегенде 90 мың теңге тұрады. Бір ескеретіні, кейіннен сатып алынуы мүмкін жалдау төлемі де осыған сәйкес есептеледі. Тек пәтер артынан сатып алынған жағдайда әрбір шаршы метрінің төлем құны 992 теңгені құрамақ. Шынтуайтында, бұл бағаны бұқараның қалтасы көтере алмайды. Елімізде жарты миллионнан астам жұмыссыздар саны тіркелгенін, агроөнеркәсіп мәселесі шешімін әлі де толыққанды таппай отырғанын, отандық өнім өндіру әлеуеті кемшін екенін ескерсек, бұқараның қалтасы мұндай бағамды көтеруі үшін әлі біраз тер төгуге тура келеді. Сондықтан қарапайым халықтың жағдайын ойласақ жалдамалы пәтерлердің бағасын арзандатқан абзал.

P.S.
Айта кетерлігі, ипотекамен салыстырғанда жалдамалы пәтерлердің төлемі эконом дәрежелілер үшін – 25 пайызға, ал бизнес дәрежелілерге 4 пайызға төмен. Бір білетініміз, қалтасы қомақты, ертеңіне сенімді, «оптимистік» көзқарастағы қауым нақ осы мемлекеттік жалдамалы пәтерлерді алып қалуға, әрине, ұмтылады. Дегенмен отандық сарапшылар: «жалдамалы пәтерлер қарапайым халықтың «өз үйі, өлең төсегі болады» деуге әлі ерте, әзірге халықтың үштен бірі ғана бұл пәтерлердің құнын төлеуге қабілетті» деседі. Жалпы, тұрғын үйге қатысты тыңғылықты ұсыныстар айтылғанымен, қайсыбірі шешімін де таппай жатқанын жасырмайтын сарапшыларымыз «қалай десек те, қазір елдегі тұрғын үйдің бағасы да, сапасы да анағұрлым мақтанарлықтай емес. Сондықтан тұрғын үй нарығына қатысты салмақты шешім қабылдап, нақ осы салаға қатысты мемлекеттік бақылауды нығайтқанымыз абзал» деседі. Тіпті мамандар тарапынан тек қана осы саладағы мәселелерді шешу мақсатында тұрғын үй инспекциясын құру; тұрғын үй қорының жай-күйіне арнайы мониторинг жүргізу; нысандардың нормативтік беріктіктерін қадағалау тәрізді жаңадан арнайы органдар жұмысын жүргізу қажеттігі де баса айтылуда.