Біз 30 тамыз күні бүкілхалықтық референдумда қабылданған егеменді Қазақстан Конституциясының 17 жылдығын атап өтеміз. Осы өткен 17 жылда Ата Заңымыз демократиялық маңызын арттырып қана қоймай, Конституцияның мызғымас тұғырға қонғанын дәлелдеді. Осы жылдар аралығында біздің де өміріміз түпкілікті өзгергенін айта кетуіміз керек. Аз ғана уақытта мемлекетіміздің экономикасы қарыштап дамып, посткеңестік елдердің көшбасшысына айналуы, тұрақтылықтың орнауы – осы Ата Заңымыздың арқасы.
Қазақстан мемлекеттігін нығайтып, өз саясатын тәуелсіз етіп, мызғымас шекарасын белгілеп, территориялық тұтастығын қамтамасыз етіп алды. Республикамыздың экономикасы әлемдік экономика нарығына кірігіп, посткеңестік елдердің ішінде бірінші болып Еуропалық одақ пен АҚШ-ты мойындатты.
Конституция мемлекеттің құқықтық жүйесінің «ядросы» және оның жоғары заңды күшке ие қайнар көздерінің негізі болып табылады. Оның негізінде саяси, экономикалық һәм әлеуметтік факторлармен астасып жатқан ұлттық құқықтық жүйенің құрылғаны мәлім. Бұл орайда біздің заңдарымыз елдің ұзақ мерзімді қажеттілігін өтеп, тарихи даму тенденцияларын қалыптастырды.
Конституциямыз қоғамдық дамуымыз бен мемлекеттiк стратегиялық бағытымызды анықтап, мемлекетіміздегі адам құқығы мен азаматтардың бостандықтарына басымдық беріп, мемлекеттiк институттардың жаңа жүйесiн бекiттi. Сөйтіп, Конституциямызда өкілдік демократия, идеологиялық және саяси алуантүрлілік көрініс тауып, кез келген негiздегі кемсiтушілікке тыйым салынды. Оның негізінде сапалы құқықтық кеңістік дүниеге келіп, азаматтардың өзіндік еркін іске асыруға барлық жағдайды қарастыратын қоғам тұрақтылығының құқықтық режимін қалыптастырды.
Негізгі заң нормалары шеңберінде конституциялық заңдар мен басқа да заң актілері қабылданды. Конституция аясында сот-құқық саласында, экономикада, соның ішінде тұрғын үй-коммуналдық шаруашылық және зейнетақы салаларында іргелі реформалар жүргізілді. Сонымен бірге денсаулық сақтау, білім беру, халықты әлеуметтік қорғау салаларында реформалар жалғасуда.
Өткен 17 жыл біздің экономикалық өсудің, ішкі тұрақтылықты сақтаудың, қоғамдық топтасудың даңғыл жолына түскенімізді көрсетіп отыр.
Республикамыз беделді халықаралық ұйымдардың мүшесі бола білді. Қазақстан Адам құқығы жөніндегі халықаралық конвенцияға қосылды. Сонымен қатар Конституциямызда халықаралық келісімшарттардың талаптарына басымдық берілді. Осының нәтижесінде еліміз ЕҚЫҰ-ға ойдағыдай төрағалық етті.
Мемлекеттiк құрылымдар үкiметтiк емес секторларға да көңіл бөлді. Қоғамдық және мемлекеттiк институттардың бірігуіне, мемлекеттік органдарда саяси партиялардың ұйымдарын құруына тыйым салынды. Бұл орайда мемлекетіміз халықаралық стандартқа сай дайындалған Конституция нормаларының сақталуын бақылай отырып, мемлекет қауіпсіздігіне нұқсан келтіретін, қоғамдық тәртіпті әлсірететін, араздықты қоздыратын, мемлекет тұтастығына сына қағатын қоғамдық бірлестіктерге жол бермейтінін де дәлелдеді.
ТМД елдері үшін конституция қабылдау өте қиын болғаны белгілі. Өйткені ол жылдарда экономикалық-әлеуметтік проблемалар шиеленісіп, қылмыс та көбейіп, авторитарлы тәртіптің нығаюына ықпал ететін өзге де факторлар өршіп, адамның табиғи құқықтарын шектеу белең ала бастаған болатын. Осындай сындарлы сәтте халықаралық стандарттарға сай адам құқығы мен бостандығын барынша қамтамасыз етуге бағытталған Қазақстан Конституциясы қабылданды.
Конституциямызда тұңғыш рет құқық пен бостандық ұғымына арнайы бөлім арналды. Негізгі заң мемлекеттіктің құқықтық негіздерін қамтамасыз ететін бұлжымас қағидаттарды – билік бөлінісін, оның нормалары мен қағидаларының тікелей әрекет етуін, кінәсіздік презумпциясын, баға жетпес құндылық ретіндегі адам құқықтарын, сонымен қатар осы қағидаларға сәйкес мемлекеттік билік жүйесі қағидаларын бекітті.
Қазақстан Республикасының Конституциясы конституциялық қатынастар жүйесінде адамның орны мен оның құқықтарын және бостандықтарын ерекше белгілеп, олардың құқықтарын қорғауды қазіргі қоғам мен мемлекеттің қағидалары ретінде орнықтырды.
Конституцияда азаматтық қоғамға қатысты бекітілген қағидалар, ережелер биліктің барлық органы мен лауазымды тұлғасына, азаматтарға міндетті болып табылады.
Негізгі заңдарымыз азаматтық қоғам қалыптастыруды, адам құқығын қорғау механизмінің жұмысын ілгерілетуді алға мақсат етіп қойды. Мемлекеттің конституция нормаларына сәйкес адам құқығы мен бостандығына кепілдік беруі адам құқығын қорғайтын институттың (омбудсмен) құрылуына септігін тигізді. Бұл институт халықаралық және азаматтық қоғам арасындағы қатынасты реттеп, азаматтар құқығын қорғаудың өз деңгейінде жүзеге асуына септігін тигізеді.
ТМД мен Балтық елдері конституцияларынан айырмашылығымыз: негізгі заңымыздың 12-бабында еуропалық конвенцияның халықаралық пактісі негізінде адамның табиғи құқықтарын қорғау және бостандықтарын қамтамасыз ету ашық жарияланған.
ТМД елдерінің көпшілігінде адам құқығы жөнінде халықаралық келісімшарттары жоқ. Бүгінде мұндай демократиялық нормалар бізге оғаш көрінеді. Себебі Ата Заңымыздың 18-бабында әр азаматтың өзіне қатысты мәліметтерді мемлекеттік құрылымдар, қоғамдық бірлестіктер, заңды тұлғалар арқылы білуге, шешімдер мен ақпараттық түпнұсқамен танысуға толыққанды құқылы екені жазылған.
Біздің Конституция бойынша адам құқығын шектеу халықаралық және еуропалық стандарттарға сәйкестендірілген. «Адам мен азамат құқығына және бостандығына тек қана заң шеңберінде, конституциялық құрылысты қорғау, қоғамдық тыныштықты сақтау мақсатында, адам құқығы мен бостандығына қауіп төнген жағдайда ғана шектеу қойылуы мүмкін. Демократиялық мемлекеттердiң конституциясы оның орнықтылығымен, тұрақтылығымен және өміршеңдігімен бағаланатынын айтып өткім келеді.
Біз биліктің қай тармағында болсын қызмет ететін мемлекеттік қызметкерден әлеуметтік кепілдігін негізге ала отырып, халыққа қалтқысыз қызмет етуін талап етуге құқылымыз. Бұл – біздің жолымыз, заңымыздың талап ететіні де – осы.
Конституциялық жүйенің баянды болуы тұрақтылыққа және берiктiкке байланысты. Құқықтық әлеуеті жетілмеген кейбір заңдарды ары қарай жетілдіру, кемшіліктерін толықтырып, ғылыми сараптамалар жасау қажет. Бұдан кейін бұл заңдардың конституциялық нормаларға тікелей әсері сараланып, ол нормаларды іске асыру тетіктерін анықтаған жөн.
Азаматтық қоғамның ары қарай дамуы конституция нормаларының iске асуына және конституциялық заңдылықтың қамтамасыз етілуiне тәуелдi. Осыны бек есте сақтамақ ләзім.
Қазақстан – демократиялық һәм құқықтық мемлекет құру жолында
30 тамыз 2012, 12:40
